“Dimma ner”: supereffektiv 30-sekunders-övning för att må bättre

“Dimma ner”: supereffektiv 30-sekunders-övning för att må bättre

november 3, 2015 Uncategorized 0

helene2015b30 sekunder helt närvarande i nuet. Det vill säga 30 sekunders total omtanke och respekt till dig själv.

Kom igen, vi provar tillsammans nu!

Först och främst: Sträck på dig lite. 

Ja precis så. (Visst känns det bra?) Låt axlarna sjunka ner också.

Och så dimmar du mjukt och stilla ner tempot en liten aning nu (Ja, precis som om du skruvar ner en dimmer till en lampa)… Alltså inte full gas nu, utan ett lagom soft och skönt feelgood-tempo.

Och nu: får jag be om tre djupa sköna andetag medan du “dimmar ner” och landar i dig själv?

(Jo då, tre andetag. Det har du tid med. Ja, just precis precis nu.)

Eeett… (Ta ett lugnt, djupt andetag…)

Och tvååå… (Andas… djupt och lugnt…)

Kom igen, bara ett till.

Och treee... (Lugnt och djupt andetag…)

Och till sist bara:

Le!

Ja, le precis här och nu. (Okej, det kan kännas lite smått stolligt att helt plötsligt flina åt till synes ingenting. Men det kan vi bjuda på.)

Så. Nu har du gett dig en stund att släppa på spänning och motstånd.  Ta med dig känslan av lätthet och glädje och njut nu av dagen.

Tips!
Ställ ett larm på mobilen med en signal som några gånger om dagen påminner dig om att göra 30-sekundersövningen. På så vis får bygger du upp en värdefull må-bra-vana av att “dimma ner” och landa i dig själv.

Helene

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.